När jag har varit inbjuden som föreläsare vid olika inspirationsseminarier för människor med företagsidéer, har ofta den som har en idé inte velat dela med sig av den eftersom någon då skulle, som de uttrycker det, ”kunna knycka den”. Bekymra er inte om det! En produkt- eller företagsidé är till största delen beroende av sin affärsmodell och den är inte lika lätt att kopiera.  Mitt råd är att försöka hitta en mentor eller business coach som ställer de rätta frågorna och tvingar dig att tänka ett steg till när du analyserar din idé. Ta hjälp! Ensam är inte stark!

Att berätta om din idé för andra har även annan stor fördel. När du formulerar din idé bearbetar du den samtidigt. När den tar form går den från tanke till en realitet, den kreativa processen tar fart. Du visualiserar samtidigt i ditt inre hur det skulle vara att arbeta med idén och känner glädjen hos dina kunder redan på förhand. Du skapar en konkret målbild som sedan lättare kan omformas till en strategisk plan.

Och du, det finns konkreta nyckeltal att söka, för allt ifrån köpbeteenden till hur stor volymen måste vara för att gå runt, för i princip alla branscher. Branschorganisationer är ofta en bra kontakt, och SCB är en fantastisk och ofta underskattad källa till information.

Men följ inte ALLA råd. Vi kvinnor överhopas ofta av av råd från män som ska ”rädda oss” från dumheter. Vissa män beter sig som om det vore obligatoriskt att följa deras råd, de till och med ibland förväntar sig att du ska följa dem för att de ska kunna hjälpa dig. Alltför många duktiga kvinnor har redan här blivit osäkra och lagt ännu ett bra embryo till affärsplan i skrivbordslådan. Tankar kommer som ”det är nog ändå ingen idé”, ”inte kan väl jag” och ”jag kommer ändå att misslyckas”. Ställ dig då frågan: Tror du på din idé? Är det här något som du verkligen brinner för? Kommer din idé att hjälpa andra människor? Plocka då upp idén från lådans mörker igen, den behöver nog bara få lite mer ljus över sig. I ett nytt sken kanske den ändå inte var så dålig?

Kom ihåg att det är ditt företag, din vision och din mission. Det är du som ska genomföra affärsidén, då måste du själv tro på den. Den måste spegla vad du själv vill och den ska kännas rätt i ditt hjärta. Välj därför en mentor eller coach som är bra på att ställa frågor, välj bort sådana rådgivare som redan har de rätta svaren. Du behöver ett bollplank, inte förnumstigheter. En bra coach skickar tillbaka bollen så att den träffar rätt i ditt hjärta, det hjälper dig att se dina egna kvaliteter och att hitta en bra strategisk plan som tar dig mot målet steg för steg. Skapa en affärsplan som speglar och tar fram det bästa hos dig, för när du vågar använda dina egna unikiteter blir även din affärsidé unik.