Ett företags behov förändras och ibland blir det tvunget för en ledare att fatta tunga beslut som berör medmänniskor i vår närhet. Människor vi arbetar med dagligen och där vi kanske till och med känner deras familjer. Ett av de svåraste samtalen som finns är det där vi måste säga upp medarbetare. En klok mentor skickade med mig ett ledord i livet: ”Lillemor, beslut fattar du med hjärnan, men du ska verkställa dem med hjärtat.”  Från mitt perspektiv innebär det i praktiken följande:

Om du behöver säga upp medarbetare, gör det även om det smärtar. Att dra ut på beslutet smärtar ännu mer under en längre tid. Att inte ta tag i situationer där ett samarbete inte fungerar, blir ohållbart. Att riskera samtliga medarbetares arbeten på grund av företagets dåliga ekonomi genom att blunda, är inte heller en framkomlig väg. När beslutet väl är ett faktum, försök att hjälpa de drabbade vidare till nya anställningar genom att anlita Trygghetsrådet eller en jobbcoach. Se till att ha bra försäkringar även för medarbetarna. Var så omtänksam du kan utifrån företagets bästa.

Det lönar sig i längden att hålla din egen fana högt och stärker din självkänsla. Följ dina etiska och moraliska grundprinciper även när det blåser kalla vindar, när du känner dig kränkt eller missförstådd. Förstå att du har att göra med människor som befinner sig i chock och agerar utifrån rädsla. Vad de säger eller gör just då, handlar inte om dig utan om dem själva. Inse att de fackliga företrädarna är där för att förhandla med dig för att få så många fördelar som möjligt även utanför lagkraven. Det är deras jobb, inte heller det handlar om dig.

Om du hamnar i affekt, ta en time-out, skyll på att du behöver hämta mer kaffe eller gå på toaletten. Sätt båda fötterna stadigt i golvet så att du känner fotsulorna, andas tio djupa andetag ända ner i magen, känn hur turbulensen i känslornas torktumlare inombords sakta lugnar sig. Återfinn din sinnesro innan du återvänder in i förhandlingsrummet. I fullt medveten närvaro känner du i ditt hjärta vad som är rätt och riktigt. Gränserna för vad du kan säja ja till och när du säger nej, blir tydliga.

Förvänta dig aldrig ett tack från medarbetaren eller de fackliga företrädarna. Deras uppdrag i dramat är att ständigt förvänta sig mer, ditt uppdrag är att se till företagets och de kvarvarande medarbetarnas bästa. Bekräftelsen för dina rättvisa beslut, som tar hänsyn till helheten, måste du hämta inom dig själv. Tillåt dig att känna dig nöjd.

Om du  själv vet att du har agerat utifrån ditt hjärta behöver du inte oroa eller klandra dig för något. Du är tryggt förvissad om att du har gjort ditt bästa. Dessutom stärker det de kvarvarande medarbetarnas stolthet att veta att de arbetar i ett företag som bryr sig. Ett företag med ledare som är kapabla att fatta obehagliga beslut i stormens öga, men som sedan verkställer besluten med omtanke – för alla.