”Många fler skulle vara mycket bättre om de inte redan trodde att de var så bra.” Orden är Stefan Sebös, känd målstrateg och affärsledningsguru inom försäljning. Men visst gäller det för oss alla i företagen, inte bara säljarna. Ett av de största misstagen vi företagare och ledare gör är att vi inte lägger tillräckligt med tid på att utvärdera, både oss själva och företaget. Hur vet vi att vi utnyttjar vår fulla potential om vi inte vågar utmana oss själva? Hur förblir vi ”en av de bästa” om vi inte ständigt strävar efter att bli ännu bättre?

Idag är konkurrensen stenhård, informationsflödet snabbt, forskningsrapporter visar ständigt på nya rön och nya möjligheter. Om vi ständigt håller fast vid det gamla utan att förnya oss och våra kunskaper, är vi snart bara bra – om än ens det. Enbart en bra produkt räcker inte, idag krävs det att samtliga medarbetare är i framkant för att företaget ska lyckas. Hur ofta kompetensutvecklar du dig själv som ledare? Hur mycket resurser lägger företaget på utbildning? Alltför ofta möter jag företag som saluför sig själva som innovativa och nyskapande, men som samtidigt snålar med anslagen för utbildnings- och utvecklingskostnader i budgeten. Utan tid och resurser för utveckling tappar de tyvärr snart i aktualitet.

Vilka är dina målsättningar? Löser ni kundernas problem planlöst dag för dag? Eller finns det en tydlig strategi och vilja? Kommer ni ihåg när Alice i Underlandet frågar kaninen om vilken väg hon ska välja? Kaninen frågar henne vart hon vill gå. Det vet jag inte, svarar Alice. Då kvittar det vilken väg du väljer, svarar kaninen. Att våga välja väg spelar roll! Och ska du överleva som företag krävs att du tror och satsar resurser på att bli bäst på att ta dig fram den vägen. Säkerligen en krokig och snårig väg. Men med en tydlig vilja att kämpa för att lyckas nå dina – högt uppställda och efterlängtade – mål, ökar dina chanser att nå dem markant. Och dessutom ökar dina möjligheter att engagera dina medarbetare i planen, alla älskar att följa en skattkarta.

Nöjdheten är din fiende. Slå dig inte till ro i tron att du redan är bäst, att du redan lyckats, att det är bra som det är. Nöjda kunder räcker inte. Nöjda medarbetare räcker inte. De ska säga ”Wow!”